Klachtenregeling
Heeft u een klacht over de handelwijze, nota of houding van Notariskantoor Mirjam Bos? Graag gaan wij met u in gesprek om te kijken of we tot een passende oplossing kunnen komen. Wij adviseren om eerst contact op te nemen met de behandelaar zelf. Wilt u dit niet of mocht het gesprek niet leiden tot een bevredigende oplossing, kunt u contact opnemen met mr. Mirjam Bos en/of mr. Marieke van Eijk. Mochten we nog steeds gezamenlijk niet tot een bevredigende oplossing komen, kunt u diverse stappen ondernemen.
Bemiddeling KNB
U kunt de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) inschakelen om te bemiddelen. U kunt bemiddeling aanvragen door een e-mail te sturen naar bemiddeling@knb.nl. Vermeld in uw e-mail wat uw klacht is en om welke notaris het gaat. Vermeld daarnaast of u uw klacht al heeft besproken met het notariskantoor en wanneer u dit heeft gedaan. Geef een duidelijke omschrijving van uw klacht en wat u als oplossing ziet.
Wanneer de KNB uw e-mail heeft ontvangen, ontvangt u een ontvangstbericht. Is uw klacht voor bemiddeling geschikt, dan brengt de KNB de notaris daarvan op de hoogte. De notaris licht vervolgens de zaak van zijn of haar kant schriftelijk toe en komt mogelijk met een oplossing.
Wat er daarna gebeurt, is afhankelijk van de reactie van de notaris. Het kan zijn dat de KNB besluit dat de bemiddeling hiermee is afgelopen. Ook kan worden geoordeeld dat het zinvol is dat u en de notaris zich nogmaals schriftelijk over de zaak uitlaten. Of dat het conflict kan worden opgelost door een gesprek met hulp van de KNB.
Heeft u een klant over de rekening van het Notariskantoor Mirjam Bos? De KNB bemiddelt deze klachten niet. Wij adviseren om deze klachten voor te leggen aan de Geschillencommissie notariaat.
Geschillencommissie Notariaat
Heeft u een klacht over een declaratie? Dan kunt u contact opnemen met de Geschillencommissie notariaat. Alle notarissen en kandidaat-notarissen zijn aangesloten bij de Geschillencommissie Notariaat. Dit is een onpartijdige commissie die een uitspraak doet over het geschil. Deze uitspraak is bindend: zowel u als de (kandidaat-)notaris moet zich daaraan houden.
U kunt bij de Geschillencommissie Notariaat terecht voor klachten over de hoogte van de rekening van de notaris of wanneer u wilt dat de Geschillencommissie een schadevergoeding toekent. Bij een klacht over een rekening, mag het totaalbedrag van de declaratie(s) waarover geklaagd wordt, niet hoger dan 10.000 euro zijn.
Als u wilt dat de Geschilencommissie schadevergoeding toekent, dan mag hiervan het bedrag niet hoger zijn dan 10.000 euro. Is het schadebedrag hoger dan 10.000 euro, dan kan de commissie het geschil alleen behandelen wanneer uitdrukkelijk afgezien wordt van de aanspraak op een hogere vergoeding dan 10.000 euro.
Kamer voor het notariaat
Wanneer u het idee heeft dat uw (kandidaat-)notaris zich niet heeft gehouden aan de wetten en regels die gelden voor het notariaat, dan kunt u een klacht indienen bij de tuchtrechter. Dit kunt u doen bij de kamer voor het notariaat.
U kunt een klacht bij de tuchtrechter indienen per post of per e-mail. Er zijn 4 kamers voor het notariaat. Bij welke kamer u een klacht moet indienen, is afhankelijk van de provincie waar de (kandidaat-)notaris werkzaam is (of is geweest, indien hij niet langer werkzaam is in het notariaat). U kunt de adresgegevens vinden op de website van de Kamers voor het notariaat. Bij het indienen van de klacht moet u duidelijk aangeven wat de (kandidaat-)notaris volgens u niet goed heeft gedaan.
Neemt de kamer de klacht in behandeling en blijkt deze gegrond, dan kan de kamer een sanctie opleggen aan de notaris. De kamer kan geen schadevergoeding toekennen.
Naar de civiele rechter
De KNB en kamers voor het notariaat doen geen uitspraken over het vervolg van een conflict en eventuele schadevergoedingen. Hiervoor kunt u een rechtszaak starten bij de civiele rechter. Meer informatie vindt u op www.rechtspraak.nl.