Zeven stappen voor het omzetten van een eenmanszaak naar een BV
Om het omzetten van je eenmanszaak in een BV zo georganiseerd mogelijk te maken, hebben wij zeven stappen voor je op een rij gezet.
Bespreek het overgangstijdstip
Bespreek met je accountant vanaf welke dag het bedrijf voor rekening van de BV moet komen; het overgangstijdstip. Praktisch gezien houd je 1 januari aan.
Schakel de notaris op tijd in
Neem op tijd contact op met je notaris. Wacht niet totdat alle cijfers of het advies over de belastingen klaar zijn. Wij kunnen je alvast advies geven over de inhoud van de statuten, ontwerp van de oprichtingsakte en meedenken in wat er nog meer geregeld of meegenomen moet worden, bijvoorbeeld de privézaken. Een termijn van twee maanden is gebruikelijk.
Houd de planning in de gaten
Houd de planning in de gaten, wij helpen je hier natuurlijk bij. Als je 1 januari als overgangstijdstip aanhoudt moet je ook rekening houden met de volgende belangrijke data:
a. 1 april: voor 1 april moet er een intentieverklaring geregistreerd zijn (ruisende inbreng)
b. 1 juli: vanaf 1 juli heb je voor de oprichting van de BV tussentijdse cijfers nodig.
c. 1 oktober: voor 1 oktober moet de intentieverklaring geregistreerd zijn (geruisloze inbreng)
d. 1 april, een jaar later: voor deze dag moet alles geregeld zijn.
Bereid de overgang voor
Bereid voor wat deze overgang voor je bedrijf inhoudt. Wij helpen je natuurlijk op weg, maar er moeten allerlei praktische zaken geregeld worden. Bijvoorbeeld met je bank, je werknemers, je verhuurder, je klanten en je toeleveranciers. Zij krijgen ineens te maken met een BV in plaats van een eenmanszaak.
Financiële documenten
Bij het bv oprichten heb je twee financiële documenten nodig: een inbrengbalans (deze wordt opgesteld per 1 januari, het overgangstijdstip) en een beschrijving van de inbreng (maximaal zes maanden oud). Bij oprichting voor 1 juli kunnen beide documenten uitgaan van de situatie per 1 januari, dat is overzichtelijk en efficiënt. De inbrengbalans en de beschrijving van de inbreng worden door de accountant of fiscalist bij de notaris aangeleverd.
Nieuwe bv inschrijven bij KvK
Bij de overstap maakt de notaris een aandeelhoudersregister voor jouw BV. Daarnaast zorgt de notaris ervoor dat uw nieuwe BV wordt ingeschreven bij de KVK. Wanneer je de eenmanszaak inbrengt wordt deze voortgezet door de BV. De nieuwe BV krijgt een nieuw KvK nummer. Met de inschrijving wordt uw oude eenmanszaak uitgeschreven, hier zorgt de notaris voor. Wilt u niet dat uw bestaande eenmanszaak/onderneming wordt uitgeschreven, dan dient u dit voor het ondertekenen van de akten bij de notaris aan te geven.